אמנות חוצות

ינואר 2017

לראשונה בישראל – האמנים החשובים ביותר באמנות הישראלית העכשווית, מיכל רובנר, עליזה אולמרט, ניר הוד, אלון פרת, סיגלית לנדאו ויותם פרום מציגים בפרויקט אמנות למען הקהילה במתחם הבורסה.

יצירת אמנות חדשה נתלתה – סיגלית לנדאו, כלת מלח, 2014. Sigalit Landau, Salt Crystal Bridal Gown, 2014.

בעבודה כלת מלח (2014) שיצרה סיגלית לנדאו עם יותם פרום, שמלה חסידית מבד שחור עבה טוּבְּעה בים המלח בעזרת חבלים ומשקולות (שקים מלאים באבנים), במשך כמה חודשים הלכה השמלה השחורה והתכסתה במלח, עד שהחליפה את צבעה ללבן והפכה לגביש, נציב מלח מוצק.

התצלום ענק הממדים המודפס על קיר מתחם הבורסה בתל אביב הוא חלק מסדרה בת שמונה תצלומים, המראים את שלבי התגבשותה של השמלה והפיכתה ההדרגתית משחורה ללבנה. השמלה הטבועה היא העתק מדויק של השמלה שלבשה חנה רובינא בהצגת תיאטרון הבימה הדיבוק (בין שני עולמות), בתפקידה כלאה – כלה שביום כלולותיה נאחז בה דיבוק, והיא נלקחת אל הרב כדי שיגרש את הדיבוק מגופה.

היצירה מחליפה את יצירתו של האמן אלון פורת שהוצגה עד עתה שעליה כתב  ד"ר נמרוד ברעם – אלון פורת איננו צייר נוף: "הנושא" את מה שנשקף מן הבד הוא החיפוש אחר גבולות האחיזה של הדברים בסביבתם. אחיזת המכחול הכתם, אחיזת הכתם בדימוי, אחיזת הדימוי בתשוקה, אחיזת התשוקה באדם.

במסגרת פרויקט BARAM ART SPOT חברת ברעם פרסום מקורי תורמת קיר פרסום מהגדולים במדינת ישראל, הממוקם בנתיבי איילון במתחם הבורסה ברמת גן, למען הצגת יצירות אומנות של מיטב האומנים הישראליים. מדובר בתרומה בשווי של מאות אלפי שקלים.

ישראל זינגר, ראש העיר רמת גן אמר כי רמת-גן גאה לארח את הפרויקט הייחודי של חברת ברעם, המצטרף לאמנות הרחוב המתפתחת במתחם הבורסה. המתחם כולו מתעורר לחיים, ואני מזמין את הציבור להגיע, לבקר וליהנות מהסוהו החדש של גוש דן, המתפתח בעירנו.

גיא ברעם, מנכ"ל פרסום ברעם מקורי:  "אנו מעלים היום יצירה נוספת לקיר האמנות שלנו, הקיר הפך לגלריה מתחלפת ואין גאה ממני בפרויקט זה. במסגרת הפרויקט אנו עושים ככל האפשר על מנת לגוון את היצירות הנתלות על הקיר והכל לשם קידום יצירות של אמנים ישראלים. הפעילות כולה נעשית בהתנדבות מלאה הן על ידי האמנים והן על ידנו וכל זאת על מנת להנגיש את האמנות הישראלית לכלל הציבור בישראל".

יצירתה של עליזה אולמרט מתוך תערוכת "תיקון" החליפה את היצירה של האמן הבינלאומי ניר הוד. ביצירה מתוך תערוכת "תיקון",  הציגה עליזה אולמרט דרכים שונות לשימור שלמותה של ביצה שבורה:

"קליפות ביצים שרוקנו מן התוכן שלהן, משייטות כגופים שמימיים בחלל. האבסורד והחיפוש אחר נחמה הם שני מרכיבים מהותיים ביצירה. האבסורד נטוע ברעיון של שבירת ביצים לשם איחוי קליפתם מחדש, ובהטלאה של חורי ממחטות משומשות. החיפוש אחר נחמה מסתמן במעשה התיקון שבאמצעותו היא בוראת עולם חדש משבריו של שלם שנשבר ומעצבת לו אופי אינדיבידואלי ותולדות חיים מנותקים מזהותו הקודמת".

העבודה הראשונה שנתלתה – 'משככי כאבים ופרפרים', "Pain killers and butterflies" של האמן ניר הוד, שיצירותיו מוצגות בכל רחבי העולם ונמכרות בבתי המכירות הבינלאומיים סותביס' וכריסטיס'. הוד אמר כי היצירה מבטאת את השילוב שבין יופי והרס, כאב ופיתוי. השטח השלילי נשאר לבן חשוף ולעומתו סידורי הפרחים, אשר מרהיבים בצבעוניות נועזת, שנראה כאילו נקרעו, או גורדו מעל פני השטח שנבנה מתוך דגימות של הרס, פטינה ולכלוך שמכסים ומשנים עם הזמן ארכיטקטורה ומקומות איקוניים היסטוריים. הפרחים והצבעוניות העזה הם מטאפורה לחיים, מטאפורה רגשית לתיקון העבר ‏והעתיד שמתערבבים האחד עם השני ויוצרים שכבות שונות המייצגות את החיים. מטאפורה זאת מתרחשת גם מבחינה טכנולוגית, באמצעות אינפורמציה דיגיטלית שמתערבבת בפשטות וביופיו הטהור של הטבע ועוצמת החיים.

התמונות של ניר הוד באדיבות הצלמים: שירן כרמלי ואסי גרינשטיין
צילום תמונות היצירה 'תיקון' של עליזה אולמרט: איתי בלאיש